Alacsony a járatok kihasználtsága
A baglyasaljai városrészen élők közül többen is úgy érzik, hogy nem megfelelő a helyijárat-közlekedés…
Vannak például akik arról panaszkodtak portálunknak, hogy drága a menetjegy, vannak időpontok, amikor át kell szállni egy másik buszra és gyakran csak a sofőrnél lehet jegyet kapni. Ha egy négytagú család például a Besztercén lakó nagymamát akarja meglátogatni, annak mindez belekerülhet akár 5200 forintjába is. Ennyiből pedig taxival kétszer megteszik az utat. Szerencsére azért mégsem ez a jellemző.
Szilasi András, a Baglyasalja Barátainak Körének alelnöke elmondta: nyílt levelet intéztek a Nógrád Volán Zrt.-hez, amely a Baglyasaljai Hírmondó 2010. évi szeptemberi számában jelent meg. Ebben megfogalmazták, hogy évről-évre egyre ritkábban közlekednek feléjük helyi járati autóbuszok. A problémák között szerepel, hogy sok az olyan járat, amely „célpontja” a helyi autóbusz állomás, vagyis gyakran csak átszállással lehet bejutni a belvárosban, a kórházba, a boltokba, a hivatalokba. Vagyis, előfordulhat, hogy személyenként négy darab autóbuszjeggyel lehet csak elintézni az ügyeket, ami akár 1300 forintba is kerülhet.
Hétvégente, ha valaki színházi előadáson akar részt venni, annak vagy előbb fel kell állnia és elhagyni a nézőteret, vagy várnia kell körülbelül másfél órát a következő buszig. Ha pedig a helyi járati állomáson kell akár több, mint egy órán át várakozniuk, akkor azt csak a szabad ég alatt tehetik meg, mert nincs se váróterem, se mellékhelyiség. A szóban forgó településrészen van a Baglyaskő Idősek Otthona, ahova sok dolgozó jár és a látogatók száma is megnőtt. Rájuk is kellene gondolni a menetrend összeállításakor, és persze azokra a baglyasi nyugdíjasokra, diákokra, akik nem autóval közlekednek.
Szilasi András szerint problémát jelent az is, hogy Baglyasaljáról a busz csak „balra fordul”, vagyis hiába van közel a hipermarket, mégsem lehet oda tömegközlekedéssel pár perc alatt eljutni. Az utóbbi hónapokban többször is felvették a kapcsolatot a Nógrád Volán Zrt.-vel, de Szilasi András szerint a tárgyalások nem vitték előbbre a problémájuk megoldását. Korponai Tamás, a városrészrész önkormányzati képviselője lapunknak elmondta: szerinte a Nógrád Volán Zrt. a lehetőségeihez képest mindent megtesz annak érdekében, hogy a lakókat kiszolgálja. 200 forint egy helyijárati menetjegy ára, a gépkocsivezetőnél pedig 325 forintért lehet megvásárolni. A tanulók és nyugdíjasok havi bérlete 2060, a dolgozóké 5885 forint. Többeknek nem a hétvégente ritkábban közlekedő járatok szúrnak szemet, hanem a jegyek ára és az, hogy gyakran csak az autóbuszvezetőnél lehet menetjegyet vásárolni, ahol 125 forinttal drágább mintha előre megvennék.
Molnár Róberttől, a Nógrád Volán Zrt. személyszállítási igazgatójától megtudtuk: munkanapokon Baglyasaljáról 36 járat indul. 17 darab 14-es járat Baglyasalja–Zagyvaróna között, 11 darab 46-os Baglyasalja – Camping telep viszonylatban, és egy 45-ös Baglyasalja – Tűzhelygyár – Idegér – Helyi autóbusz-állomás útvonalon. Emellett hét 4-es járat Baglyasalja – Helyi autóbusz-állomás között. Ezek közül hét járat közlekedik a helyi autóbusz-állomásig, ahonnan átszállással elérhető a város több pontja. Baglyasaljára munkanapokon 35 járat érkezik. 18 darab 14-es Zagyvaróna – Baglyasalja között, hét 46-os Camping telep – Baglyasalja viszonylatban, és egy 45-ös Helyi autóbusz-állomás – Tűzhelygyár – Idegér – Baglyasalja között jár. Emellett kilenc 4-es Helyi autóbusz-állomás – Baglyasalja között közlekedik. Ezek közül kilenc indul a helyi autóbusz-állomásról, amely a város több településrészéből érkező járattal érhető el.
– Hány százalékos kihasználtsággal közlekednek azok a buszok, amelyek úti célja Baglyasalja vagy Baglyasljáról a belváros?
– A 45-ös számú vonal lakossági kezdeményezésre került kialakításra a piac közvetlen elérésének biztosítása érdekében. Az utasszámlálási adatok alapján Baglyasaljáról kevesebb, mint 10 fő utazik el és kevesebb, mint 20 fő utazik be. Társaságunk rendszeresen felkéri a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-t a város helyi közösségi közlekedési helyzetének felmérésére és egyben javaslatok kidolgozására a közlekedési rendszer kialakítására vonatkozóan. A legutolsó méréseket 2004-ben, 2007-ben és 2009-ben végeztette el társaságunk. Az utasszámlálás a mérési napon közlekedő összes járat teljes utasforgalmát rögzíti a teljes vonalhosszon, amely a tanulmányok alapjául szolgál. A méréseket a hét egyik munkanapján, valamint szombati és vasárnapi napon végeztetjük el annak érdekében, hogy minden jellemző közlekedési helyzetben legyenek méréssel alátámasztott adataink. A mérések azt mutatják, hogy 2004. évben közel 38 ezer, 2007. évben 31 ezer, míg a legutolsó méréskor alig több, mint 26 ezer utas vette igénybe a közösségi közlekedést Salgótarján város területén. Az utasszámlálási adatok megtalálhatók társaságunknál illetve Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzatánál is. A mért adatok alapján megállapítható, hogy Baglyasaljáról induló járatok közül a reggel 7 és 8 óra között, valamint a délután közlekedő járatok esetében mutatható ki jelentősebb utazási igény. A településrészről valamivel több, mint 800 fő száll le és 800 fő száll fel a járatokra munkanapokon. A járatok kihasználtsága ezek figyelembevételével rendkívül alacsony, a baglyasaljai elágazóban átlagosan kevesebb, mint 19 fő utazik járatokon. A vonalakon közlekedő járművekkel elszállítható személyek száma 83 és 160 utas között változik, a vonalon nagy befogadó képességű csuklós járművek közlekedtetése jellemző. A közlekedtetett járatok meghatározó része nagyon alacsony kihasználtsággal közlekedik és ennek következtében veszteségesen üzemeltethető.
– Mióta folynak tárgyalások a baglyasi településrész lakói és a Nógrád Volán Zrt. között?
– Salgótarján Megyei Jogú Városban 2010. évben megrendezett minden lakossági fórumon részt vett társaságunk, így a 2010. szeptember 16-án Baglyasalján megtartott lakossági fórumon is. A rendezvényeken elhangzott igények és észrevételek összegyűjtését követően dolgoztuk ki javaslatainkat az érintett képviselők és a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodájának bevonásával, velük egyeztetve. A megrendelő városi önkormányzat meghatározta a közösségi közlekedés finanszírozási lehetőségeit, mely a jelenlegi teljesítmények megtartását határozta meg.
– Mik a társaságuk további tervei például a baglyasi településrészt illetően?
– 2011. év elején ismételten felkérjük a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-t a város helyi járati közlekedésének forgalmi és gazdasági felmérésére és elemzésére vonatkozóan. Az elkészített tanulmányt eddigi gyakorlatunknak megfelelően átadjuk a város önkormányzata számára. Az eredmények felhasználásával a megrendelővel közösen alakítjuk ki a város helyi közösségi közlekedését – tudtuk meg Molnár Róberttől.
1 Response
[…] Alacsony a járatok kihasználtsága […]